BezpeÄnostnà pásy se staly v silniÄnà dopravÄ› standardem. Najdeme je ve vÅ¡ech typech aut i autobusů. Zákon nám dokonce ukládá jejich použÃvánÃ. Pokud vás policisté pÅ™istihnout pÅ™i jÃzdÄ› nepÅ™ipoutané, můžete poÄÃtat s pomÄ›rnÄ› sluÅ¡nou pokutou. Nynà to můžeme srovnat s vlakem. Zde se nejenže poutat nemusÃme, ale dokonce zde pásy ani nenajdeme. To se může zdát zvláštnÃ, neboÅ¥ právÄ› vlaky se Äasto pohybujà pomÄ›rnÄ› vysokou rychlostÃ, a srážka vlaku s jiným vlakem Äi s autem na pÅ™ejezdu nenà nic tak výjimeÄného. Nebylo by tedy dobré cestujÃcà zabezpeÄit?
Â
Â
ZkuÅ¡enost nám Å™Ãká, že nikoliv. AÄkoliv totiž vlaky skuteÄnÄ› jezdà pomÄ›rnÄ› rychle, a nebezpeÄà srážky zde rozhodnÄ› je, samotná konstrukce vagónu poskytuje vÃce než dostateÄný prostor. ZatÃmco u auta hrozÃ, že pÅ™i nárazu vyletÃte pÅ™ednÃm oknem ven, ve vlaku se nÄ›co takového stát nemůže, a to ani pÅ™i boÄnÃm nárazu.
Â
Â
NavÃc je zde také podstatnÄ› vÃce prostoru, což znamená, že náraz rozhodnÄ› nebude tak silný. To nám ostatnÄ› ukazujà i statistiky, které Å™ÃkajÃ, že pÅ™i vlakových nehodách je v průmÄ›ru ménÄ› zranÄ›nÃ, než pÅ™i nehodách aut Äi autobusů.
Â
Provedené studie také ukázaly, že poutánà se ve vlaku by mohlo být dokonce i nebezpeÄné. Jelikož pÅ™ed sebou nemáte nic, o co byste se zapÅ™eli Äi zarazili, je mnohem pravdÄ›podobnÄ›jÅ¡Ã, že by vás mohl pás vážnÄ› zranit. Mohlo by se tedy velmi snadno stát, že pÅ™i použità pásu ve vlaku byste na tom byli pÅ™i nehodÄ› hůře, než kdybyste jej nemÄ›li.
Â
MÄ›jte vÅ¡ak na pamÄ›ti, že toto platà skuteÄnÄ› jen ve vlacÃch. V autech a autobusech majà tyto bezpeÄnostnà prvky rozhodnÄ› svůj význam, a mÄ›li bychom je použÃvat, i kdyby to nebylo naÅ™Ãzeno. V tÄ›chto dopravnÃch prostÅ™edcÃch totiž v pÅ™ÃpadÄ› nehody znaÄnÄ› zvyÅ¡ujà naÅ¡i Å¡anci na pÅ™ežitÃ, což je to nejdůležitÄ›jÅ¡Ã. Bez nich by bylo obÄ›tà na životech pÅ™i dopravnÃch nehodách mnohem vÃce.